verbond belangenhartiging vervolgingsslachtoffers

Wordt donateur
10 januari 2016

ING-bank en problemen rond Artikel-2-uitkeringen

Missers ING-bank bij artikel-2-uitkeringen

Standaard, aan het begin van ieder kwartaal betaalt de Claims Conference (CC) de Artikel-2-uitkeringen aan rechthebbenden. Dat verloopt volautomatisch via een bank in Dublin en gaat normaal gesproken dan ook nooit mis. Nu echter werd vernomen dat velen deze kwartaaluitkering die begin januari wordt betaald niet hebben ontvangen. Bij navraag bleek tot nog toe dat dit probleem zich alleen voor heeft gedaan bij rekeninghouders van de ING-bank.

VBV-voorzitter, Flory Neter, heeft direct contact opgenomen met de ING-bank. Via het informatienummer werd doorverwezen naar de afdeling ‘Klantenservice’ waarbij direct bleek dat het deel ‘service’ helaas was weggevallen. Kortom een volstrekt onwillige medewerker werkte efficiënt tegen, bood geen enkele opening om dit probleem te tackelen en verwees alleen en herhaaldelijk naar de bank in Dublin die hierover aan de bel zou moeten trekken.
Inmiddels wordt bericht dat de ING alle bedragen schijnt te hebben teruggestort.

Van overige rekeninghouders bij banken waaronder ABN-AMRO, RABO, Triodos  enz. werden geen  missers vernomen. Het is voor het VBV dan ook onbegrijpelijk dat deze al jaren probleemloos verlopende transfers nu plotseling aan het begin van 2016 massaal worden teruggestort en alleen door de ING-bank. Mogelijk is een ‘softwarefoutje’ oorzaak maar die fout ligt dan kennelijk toch bij de ontvangende bank. Helaas werd vanuit die hoek geen enkele poging gedaan om gedupeerde rekeninghouders tegemoet te komen. Er is geen enkel signaal dat de ING bereid is om de werkelijke oorzaak uit te zoeken. 

Het VBV heeft de CC hierover geïnformeerd en vanuit die hoek wordt aan alle gedupeerden geadviseerd om persoonlijk via een brief nogmaals het complete IBAN & BIC door te geven waarna men zal proberen de stortingen opnieuw uit te voeren.
Vooralsnog lijkt het echter logischer wanneer deze gedupeerde rekeninghouders eerst zelf rechtstreeks contact opnemen met de ING-bank en druk uitoefenen om voor een passende oplossing te zorgen.
Een rekening openen bij een bank waar men mogelijk wel service kan verwachten, behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.